Perekonnaseisutoimingud

Perekonnaseisutoimingud on sünni, surma, abielu ja lahutuse registreerimine ning perekonnaseisuandmete muutmine rahvastikuregistris. Sündmuste registreerimist reguleerivad perekonnaseadus ja perekonnaseisutoimingute seadus.

Kõik kohalikud omavalitsused registreerivad sünde ja väljastavad esmaseid sünnitõendeid.

Maakonnakeskuse kohalikud omavalitsused registreerivad sünde ja surmi, sõlmivad ja lahutavad abielusid, teevad rahvastikuregistrisse soo muutmise kandeid, väljastavad rahvastikuregistrist andmeid, tõendeid jne.

Eesti välisesindused väljastavad perekonnaseisutoimingute korduvaid tõendeid, abieluvõimetõendeid ja rahvastikuregistri väljavõtteid ning kannavad välisriigi dokumentide alusel perekonnasündmuste andmeid rahvastikuregistrisse.

Notarid sõlmivad abielusid ja lahutusi ning väljastavad rahvastikuregistri väljavõtteid. 

Vaimulikud sõlmivad abielusid.

Eesti riigi ja kohaliku omavalitsuse asutused ning teised avaliku ülesande täitjad peavad lähtuma rahvastikuregistrisse kantud andmetest ega tohi nõuda paberkandjal väljavõtte esitamist.

Seetõttu ei vaja te riigi- ja kohaliku asutusega suheldes tõendit oma perekonnaseisuandmete tõendamiseks.

Kui vajate tõendit eraõiguslikule isikule või välisriiki, siis väljastatakse teile vastav tõend või väljavõte. Tõendi või väljavõtte taotlemisel peate täpsustama, millise perekonnasündmuse või andme tõendamiseks te väljavõtet soovite. Nende andmete põhjal saab ametnik otsustada, millist dokumenti ja mis keeles väljastada.

Eestil on sõlmitud mitmed välislepingud, mille alusel väljastatakse tõendid/väljavõtted lihtsustatud korras – need ei nõua täiendavat tõestust apostillimise, legaliseerimise või tõlkimise näol.

Kui soovite dokumenti oma perekonnaseisuandmete tõendamiseks, saate uue korduva tõendi tellida e-rahvastikuregistri e-teenuses või esitades avalduse teile sobivale maakonnakeskuse kohalikule omavalitsusele või Eesti välisesindusele asukohariigis.

Korduva sünni-, surma-, abielu- ja abielulahutuse tõendi paberkandjal väljastamise eest tuleb tasuda riigilõivu 10 eurot, elektrooniliselt 5 eurotNotar väljastab rahvastikuregistri väljavõtteid, vaimulik korduvaid tõendeid ei väljasta.

Perekonnaseisudokumendid

Perekonnaseisutoimingut tõendavad andmed rahvastikuregistris või nende andmete alusel väljastatud väljavõte. Sünni ja surma registreerimisel ning abielu ja lahutuse kinnitamisel väljastatakse avaldaja soovil esmane tõend tasuta. 

Viitekogu

Sünni registreerimine

Eestis registreeritakse lapse sünd, kui laps on sündinud Eestis, lapse vanem elab Eestis või lapse vanemad on Eesti kodanikud.

loe lähemalt

Surma registreerimine

Arst vormistab surmateatise elektroonselt, edastab info rahvastikuregistrisse ning surm registreeritakse automaatselt.

loe lähemalt

Soo muutmine

Kui inimene on läbimas soovahetuse meditsiinilist protsessi ja talle on antud arstliku ekspertiisikomisjoni otsus soo muutmise kohta, muudetakse rahvastikuregistris ka tema juriidilisi andmeid.

Loe lähemalt
Abielu sõlmimine

Eestis sõlmib abielu vaimulik, notar või perekonnaseisuameti ametnik.

LOE LÄHEMALT

Abielu lahutamine

Abielu saab lahutada maakonnakeskuse kohalikus omavalitsuses, Tallinnas perekonnaseisuametis või notari juures.

LOE LÄHEMALT

Välisriigi dokumendid

Eesti kodanik või Eesti elanik, kes on välisriigis abiellunud või lahutanud, muutnud nime või sugu, registreerinud lapse sünni või lähedase surma, peab neist sündmustest ka Eestis teada andma. 

LOE LÄHEMALT

Perekonnaseisuametniku õiguse saamine

Perekonnaseisuametniku eksamid 2024 aasta I poolaastal toimuvad järgmistel kuupäevadel Siseministeeriumis, aadressil Pikk 61, Tallinn või elektrooniliselt Moodle ja Skype vahendusel:

  • 06.02.-07.02.2024
  • 02.04.-03.04.2024
  • 07.05.-08.05.2024
  • 04.06-05.06.2024

Avaldatud kuupäevad kehtivad nii uutele perekonnaseisuametnikele kui ka neile ametnikele, kelle õigused vajavad pikendamist.
Eksam on planeeritud kahele päevale, võimaldades paindlikumalt planeerida teoreetilise ja praktilise osa sooritamist ning vestluste ajagraafikut.

Eksam koosneb perekonnaõiguse ja perekonnaseisutoimingute õiguslike aluste tundmise testist, kaasusülesande lahendamisest ja menetluse läbiviimisest rahvastikuregistri menetlustarkvara testkeskkonnas. Peale testi ja kaasusülesande lahendamist toimub vestlus eksamikomisjoniga. Õiguste pikendamise eksam võib toimuda lihtsustatud korras ja ei pea koosnema kõigist eelmainitud osadest.

Eksamil osalemiseks peab perekonnaseisuasutus, kus perekonnaseisuametniku õigust taotlev isik peale eksamit perekonnaseisuametnikuna teenistusse asuda soovib (õiguste pikendamisel see asutus, kus ametnik tööd jätkab), esitama eksamikomisjonile kirjaliku avalduse, mis peab sisaldama järgmisi andmeid:
1) eksamil osaleja ees- ja perekonnanimi ja isikukood;
2) e-posti aadress ja telefoni number;
3) millisel kuupäeval eksamil osaleda soovitakse;
4) milliseid perekonnaseisutoiminguid ametnik tegema hakkab;
5) kinnitus selle kohta, et eksamil osaleja asub selles asutuses täitma perekonnaseisuametniku ülesandeid.
Avalduse esitav perekonnaseisuasutus võib esitada ühe avalduse ka mitme selles asutuses teenistusse asuva perekonnaseisuametniku kohta. Eksamil osalemise avalduse esitamise tähtaeg on vähemalt 5 tööpäeva enne teoreetilise eksami toimumise kuupäeva.
Avaldus edastada Siseministeeriumile dokumendihalduse süsteemi DHX (endine DVK) kaudu.
Eksamieelne koolitus toimub elektrooniliselt Moodle keskkonnas iseõppimise teel. Koolituse läbimine enne eksamit ei ole kohustuslik. Koolituse vajadusest palume teada anda esimesel võimalusel. Vajadusel korraldame ka eksamieelseid konsultatsioone.
Täiendav info

Karin Saan

Viimati uuendatud 19.02.2024